
با توجه به اینکه امتحانات نهایی پایه یازدهم از سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای ۶ درس اصلی برگزار میشود، احتمالاً سطح سؤالات به شکل زیر خواهد بود:
۱. استاندارد و مفهومیتر شدن سؤالات
از آنجا که این امتحانات بهصورت نهایی برگزار میشود، سؤالات باید مطابق با استانداردهای کشوری طراحی شوند. بنابراین، انتظار میرود که:
از سؤالات حفظی صرف کمتر استفاده شود.
سؤالات ترکیبی و مفهومی افزایش یابند.
توانایی درک، تحلیل و کاربرد مطالب سنجیده شود.
۲. افزایش نقش سؤالات تشریحی
با توجه به ماهیت امتحانات نهایی، سؤالات بیشتر بهصورت تشریحی خواهند بود.
دانشآموزان باید بتوانند توضیح دهند، نتیجهگیری کنند و پاسخهای خود را مستدل ارائه دهند.
در برخی دروس، احتمال دارد سؤالات تحلیلی و مقایسهای مطرح شود.
۳. سطح سختی متعادل اما چالشیتر از امتحانات مدرسهای
به دلیل تأثیر مستقیم نمرات در سوابق تحصیلی، احتمال دارد سؤالات چالشیتر از امتحانات عادی مدرسهای باشند.
اما سطح سؤالات نباید بیش از حد دشوار باشد که باعث افت شدید نمرات شود.
۴. شباهت به کنکور (در برخی دروس)
احتمال دارد دروس تحلیلی مثل ریاضی، فیزیک، فلسفه و منطق، شباهتهایی به سبک کنکور داشته باشند.
برخی سؤالات ممکن است مهارتی باشند و نیاز به فهم عمیق داشته باشند.
۵. توجه به نمونه سؤالات جدید
با توجه به تغییر ساختار امتحانات، بهتر است دانشآموزان از نمونه سؤالات نهایی جدید که منتشر میشود، استفاده کنند.
جمعبندی: سطح سؤالات احتمالاً مفهومی، استاندارد، چالشی اما نه بیش از حد سخت خواهد بود. دانشآموزانی که درس را عمیق یاد گرفته باشند، مشکلی نخواهند داشت، اما کسانی که صرفاً حفظ کرده باشند، ممکن است دچار مشکل شوند.
دیدگاه